Canyon Grail CF SL 7

Canyon Grail CF SL 7

Grail je rýchly gravel bike, geometriou určený na rýchle jazdenie a pretekanie. Občas pôsobí neohrabane, ale zvládne toho dosť. Od najnižšieho modelu však neočakávajte gravel bike pripravený vyhrávať.

Canyon Grail je gravel bike orientovaný na výkon. Oproti modelu Grizl je ľahší, má menšiu priechodnosť pre pneumatiky (oficiálne max 42mm) a geometria je dlhšia a stabilnejšia, predovšetkým vo vyšších rýchlostiach.

CF SL je najnižší rad modelu Grail. Hliníková verzia rámu dostupná nie je. Všetky varianty sú postavené na karbónových rámoch a už v základe vybavené karbónovým integrovaným kokpitom. Pri cene okolo 2500-2800 v základných konfiguráciach to znie naozaj dobre.

Starý Grail prvej generácie spozná väčšina ľudí, ktorí sa motajú okolo bicyklov na stovky metrov. Veľmi ľahko odlíšiteľný “doubledecker” kokpit sa stal poznávacím znakom modelu hneď pri uvedení. A je to logické. Dvojitú hrázdu predtým nikto na bicykli nevidel.

Nový Grail druhej generácie sa vracia späť k jednoduchým tvarom a klasickým dropom. Nie že by tie predtým nefungovali, ale učesať aerodynamiku s tak extrémnym riešením sa ukázalo ako nemožné. Grail gen2 teda prichádza s karbónovými kokpitmi, ktoré sú - pre gravel typicky - tzv. flared. To znamená náklon dropov od pák. Konkrétne pod uhlom 16 stupňov.

Kokpit je veľmi príjemný, komfortný, má však pre mňa jeden významný problém - extrémnu širku.

Pri pohľade na bicykel orientovaný na výkon je 440mm na pákach veľa a 500mm v dropoch, to je už úplne mimo.

Ak odhliadneme od max šírky pneumatík, tak filozofia Grailu je - dalo by sa povedať - MTB-inšpirovaná. To znamená kombinácia dlhý rám a krátky predstavec. Vo veľkosti M je horizontálna ďlžka hornej rámvej trubky (HT-ST) 580mm. To je dosť dlhé Mko. No v kombinácii so 70mm predstavcom už ide o pre Mko štandardný reach.

Problém je v tom, že Canyon nedáva na výber. Každé Mko dostane 70mm x 440mm. Vyhovoval by vám viac iný rozmer? Môžete si ho kúpiť. Ale pripravte sa na to, že cena za hodnotu u vášho Grailu výrazne porastie, pretože OEM komponenty nie sú u Canyon-u lacné. A v tomto bode to už prestáva byť až taký zaujímavý deal.

Rovnako je to so sedlovkou. Chcete sedlovku s nulovým offsetom? Canyon ju v ponuke má, no stojí takmer 200€. Vyladenie k spokojnosti tak môže stáť dosť peňazí navyše, bicykel však bude v princípe stále ten istý. Riešenie je pochopiteľne zložité, pretože bicykle sú zabalené a pripravené na odoslanie podľa špecifikácie. Canyon by možno mohol zvážiť možnosť konfigurácie kokpitu a sedlovky za rozumný príplatok.

Okrem toho však Grailu - pri jeho cene - v podstate nie je čo vytknúť. Od veľkorysého výberu drahých a dosť podarených pneumatík až po výbavu GRX je bicykel pripravený naozaj na všetko. GRXko je tu síce mechanické, ale páky rady 600 a prehadzovač s prešmykom rady 800 z neho robia veľmi použiteľný bike aj na mechanike. Radenie je precízne a hladké a to aj v teréne. Výrazne hladšie a príjemnejšie ako u cestnej 105ky.

Brzdy Canyon osadil z najnižšieho radu RX400, ale na brzdnom účinku nie je cítiť rozdiel oproti Ultegre alebo 105ke. Najväčší rozdiel bude pravdepodobne v hmotnosti. Oba brzdové rotory sú tu štandardne priemeru 160mm a sú to základné rotory Shimano s hmotnosťou takmer 150g/kus. Pri cene tohto modelu každopádne úplne v poriadku.

Vráťme sa však k použiteľnosti. Áno, bike je takmer perfektný - v cene 2500€, pre jazdca ktorý chce byť rýchly, ale nemá pretekárske ambície. Záleží však významne aj od toho, čo si kto predstaví pod pojmom gravel. A aj keď ide o viac než kompetentý bike v tejto kategórii, dnes sa už môžeme pozerať na filozofiu Grail-u ako na zastaralú.

Gravel je totiž momentálne - keď príde na techniku - asi najviac živá a najrýchlejšie vyvíjajúca sa kategória bicyklov. To čo bol gravel pred štyroma - piatimi rokmi, je dnes už v podstate história. Kým začiatky gravelu znamenali robustnejší cesťák, dnes je to ľahšie a rýchlejšie MTB na dropoch. A tu už aj pomerne inovatívny a vynovený Grail druhej generácie zaostáva. 

  • do rámu s problémami dostanete plášť rozmeru 45mm, aj to musí byť obutý v ráfiku bežnej šírky.
  • rám je síce dlhší, ale dodávaná sedlovka má 20mm offset
  • kokpit je síce krátky, aby kompenzoval neohrabanosť dlhého rámu, ale jeho šírka (vo veľkosti M) je extrémna - 440mm na pákach, 500mm na dropoch
  • Sada GRX je fajn, ale nič to nemení na tom, že 1x pohony od Sramu sú pri jazde v horších podmienkach a zvlášť v blate inde
  • 2x môže ušetriť 2-3w výkonu pri prevode kde v rámci 1x dochádza k maximálnemu kríženiu reťaze. Spadnutá reťaz však predstavuje väčšie straty.
  • Hmotnosť s pedálmi prekračuje 9,5kg a to už je na karbónový bike s pretekovo - orientovanou geometriou dosť veľa.

Ako tréningový bike je však Grail super nástroj. Vďaka pohonu 2x12 je použiteľný ako na ceste, tak na štrkových a poľných cestách. Je jednoduchý a v porovnaní s 1x sadami SRAM lacnejší na údržbu. Dá sa na ňom najazdiť množstvo času/kilometrov a Grail ani po tom neomrzí.

Ako Grail jazdí?

Už pri prvých šliapnutiach do pedálov som mal pocit, že je rýchly. Je to do istej miery aj geometriou. Aj na relatívne ťažkých, hliníkových kolesách na dušiach sa na ňom jazdilo veľmi dobre a Grail išiel ochotne ako hore, tak aj dole kopcom a po rovine. GRX radilo už z krabice úplne hladko, nebolo potrebné nič nastavovať. Tu treba vyzdvihnúť špičkové balenie, ktoré ma Canyon zvládnuté skoro perfektne.

Vedenie hadíc a káblov hlavovým zložením je v prípade Grailu tak-trochu semi. Bowdeny a hadice sú vedené po vonku, klasicky pod omotávkou, prechádzajú okolo predstavca po oboch stranách a popri hornej miske cez hlavové zloženie vstupujú do hlavovej trubky. Riešenie celkom fajn, niejaký ten aero bodík dole, no okolo hadíc sa dostáva dnu bordel a po určitom čase to spôsobuje zdanlivo nevysvetliteľné zvuky. Tie sa objavujú hlavne pri jazde "takmer rovno", kedy s riadítkami robím len minimálne a pomalé pohyby. Nič, čo by sa nedalo prežiť a následne vyčistiť, ale úplne praktické riešenie pre bike určený na špinavé jazdenie to asi nie je.

Shimano GRX - 12 rýchlostí a poctivé lanko

Na 12sp mechanickom GRX je radosť radiť. Ani často omieľaný problém s ergonómiou GRX pák sa mňa osobne netýka - páky mi pridú komfortné. Tromi prstami väčšina chlapov úchop na pákach bez obmedzenia na brzdách síce nedá, to však rozhodne nepovažujem za nutnosť.

GRX RX820, kľuky RX600, kazeta 105 11-34z

Napriek tomu, ako ľahko a hladko GRX radí, je až prekvapivé koľko toho vydrží. Ani po mesiaci sa na presnosti radenia nič nezmenilo. Chod bŕzd je klasické Shimano. Veľmi dobrá dávkovateľnosť a viac než dostatočný brzdný účinok. Ako som spomenul vyššie, brzdám nie je v tejto cenovej kategórii čo vytknúť. 

DT-čká neurazia ani v hliníku

Kolesá DT Swiss Gravel LN vydržia veľa, ale sú ťažšie a ide o dobrého kandidáta na upgrade s veľkým potenciálom pridanej hodnoty. Keď som na Grail nahodil karbónové 50mm kolesá, bol z neho úplne iný bike. Za to plášte Schwalbe G-One R v šírke 40mm sú naozaj super. Pri ich cene sa ani nie je čomu čudovať. Vďaka zmesi Addix majú nízky valivý odpor a zároveň výborný grip. Schwalbe hovorí aj o lepšej výdrži, no to záleží od viacerých faktorov a keďže som staršiu verziu nejazdil, nedokážem posúdiť rozdiel. Osobne mám skôr pocit, že plášte idú dole dosť rýchlo a to hlavne na asfalte. 

Schwalbe G-One R 40mm

Pri kolesách určite poteší príprava na tubeless. Okrem profilu ráfku a tubeless plášťov je osadená aj bezdušová páska, takže stačí namontovať ventily a naliať tmel. 

Za zmienku stoja pevné osi, ktoré sú vďaka intergrovaným pákam veľmi praktické. Síce tieto páky nie je možné jednoducho vybrať, ale vďaka tomu ušetríte ďalší kus náradia. A super je, že sú "račňové", takže osku dotiahnete ako je treba a páku vrátite do ideálnej pozície.

Sedlo, omotávka a doplnky

Sedlo Fyzik Vento Argo X5 mi sadlo fajn a nemusel som ho meniť. Aj 4-5 hodín sa to s ním dalo úplne v pohode vydržať.

Sedlo Fyzik Vento Argo

Omotávka Canyon je super. Veľmi pohodlná, ale stále poskytuje dostatočný cit pri ovládaní. Navyše toho dosť vydrží.

Veľmi komfortná omotávka Canyon

Veľkou devízou Grailu je úložný priestor v podobe originálnej kapsy, ktorá je vyrábaná pre každú veľkosť rámu zvlášť, aby presne doplnila prednú časť rámového trojuholníka a zároveň farebný prechod. Je ľahko odnímateľná a prepracovaná. No kvalite odpovedá aj cena, na úrovni 120€.

Ak však plánujete dlhšie výjazdy, určite odporúčam dokúpiť.

Grail - áno či nie?

Za mňa je Grail dobrá voľba, ktorou určite nespraví chybu začiatočník, ktorý chce objavovať gravel, ani pokročilý jazdec, ktorý chápe filozofiu tohto biku a vie, že je to to, čo hľadá.

Grail je bike, ktorý sa oplatí mať doma ako "dvojku" k cesťáku. Ak však chceš pretekať a orientuješ sa na výkon a výsledky, odporúčam priplatiť. Asi rovno za CFR. Ak však hľadáš niečo, čo zvládne širšie plášte, potom jedine Canyon Grizl. 

Dobrou alternatívou môže byť tiež kašlať na Canyon. Niekoho odradí aj cenotvorba, kedy je cena pre koncového zákazníka na Slovensku vyššia než v Nemecku alebo v Amerike. Canyon je síce v online predaji doma, ale neznamená to, že iné značky nie je možné zohnať za výhodnú cenu "na klik".

A ja jedným dychom dodávam, že Grail by som si ako svoj ideálny gravel bike nekúpil. Ani CFR. Existujú totiž lepšie možnosti, aj keď sú vo väčšine prípadov drahšie. Také Cervelo Aspero bude za mňa lepšia voľba s podobnou geometriou. Aktuálne vo výpredajových cenách.

Ak hľadáte naozaj veľkorysý priestor pre MTB plášte, odporúčam pozrieť Allied Able, Lauf Seigla alebo Enve Mog. Každý z uvedených zvláda 2.0 s prehľadom, Able dokonca 57mm!

Väčšinu času jazdím na ceste, no pretekám prevažne na tratiach XC maratónov u nás. V zime uprednostňujem doplnkové športové aktivity - bežky, zjazdové lyžovanie, hike a beh. Na webe sa starám o obsah a rozvoj.

Unbound Gravel 2025 - takmer 250-kilometrový víťazný únik a rekordný čas!

Tempo, ktorým sa gravel ako disciplína posúva od objavovania nových miest k čistokrvnému pretekaniu a obdivuhodným výkonom je neúprosné. Jasne to podčiarkuje tohtoročný Unbound Gravel 2025.

UCI Gravel World Series: Worthersee Gravel Race 2025

UCI Gravel World Series: Worthersee Gravel Race 2025

Finish Line Halo Hotwax: nízkonákladové voskovanie reťaze v domácich podmienkach

Voskovanie reťaze je záležitosť pomerne stará a dnes už takmer všetkým cyklistom dobre známa. Napriek tomu však túto techniku mazania reťaze kvôli svojej komplikovanosti mnoho cyklistov nevyužíva.

Canyon Grail CF SL 7

Grail je rýchly gravel bike, geometriou určený na rýchle jazdenie a pretekanie. Občas pôsobí neohrabane, ale zvládne toho dosť. Od najnižšieho modelu však neočakávajte gravel bike pripravený vyhrávať.