Rock Machine Blizzard 90 27+
Kvalitný komponentový setup na robustnom hliníkovom ráme, alebo aj veľa muziky za zaujímavú cenu. Asi tak by sa dal v krátkosti opísať trailový bike v najvyššej dostupnej verzii od českého výrobcu Rock Machine – Blizzard 90.
Je to už celkom dlhý čas, čo som sa poletoval na dirtoch, preháňal sa po lesoch výhradne dole kopcom a posielal dropy z lávok dvakrát vyšších ako ja. Keď som však po pár rokoch na chrtích XC bikoch nedávno chytil do ruky Blizzard 90 a chvíľu sa na ňom na mieste pohojdal, povedal som si, že toto musím vziať do lesa a trochu si pripomenúť časy dávno minulé. A keď som sa už vozil, bola by škoda nepodeliť sa o dojmy z tohto kvalitne osadeného a pohodlného enduro biku. Prinášam vám teda mini recenziu českého Blizzardu 90.

Konfluencia Deluxe RT3 a Pike
Zdvihy 140/140 zvládajú aj náročnejšie enduro. Jednočap a Deluxe RT3 od Rock Shox je rýchla kombinácia, ktorá bez zaváhania zvláda všetky nerovnosti a prekážky na naších trailoch. S prehľadom. Robustná vidla Rock Shox Pike (konkrétne verzia RC) je zlatým trailovým štandardom a spolu s tlmičom rovnakej značky sa stará o výbornú prácu pri žehlení nerovností.
Rám má pomerne dlhý rázvor a hlavový uhol 67 stupňov, čo z biku robí veľmi stabilný setup, ktorý exceluje v jazde dole kopcom. Hore kopcom sú vlastnosti trochu horšie. Pokiaľ chcete na Blizzarde šliapať nejaký srtmší kopec (čo prevod 32×42 umožňuje), tak budete mať pravdepodobne, tak ako ja, problém udržať predné koleso na zemi. Geometria nahráva v strmých výšľapoch aj strate stability, ale za to získate vynikajúce vlastnosti pri jazde smerom nadol. A tento bike o jazde nadol rozhodne je.
Hardware
Hardware biku pokryl RaceFace. Teleskopická sedlovka RaceFace Turbine sa ukázala ako výborná voľba a pre tento typ biku je teleskopka, v prípade že chcete využívať jeho potenciál naplno, v podstate nevyhnutnosťou. Počas testu fungovala bez zaváhania a veľmi ľahko som si na túto možnosť (spustiť posed nižšie, najmä pred zjazdom) zvykol. Jediná vec na ktoru som narazil (a to doslova, kolenom), je páka jej ovládania. Je pomerne dlhá a z vnútornej strany aj pomerne ostrá, takže na toto pozor.
Ešte väčšiu pochvau si však zaslúži set rajdy/predstavec, ktorý je rovnako z dielne RaceFace. Blizzard bol osadený modelom Aeffect v štandarde 35, teda priemer riadítok je 35mm a ak ste si doteraz mysleli, že ide len o marketing a oproti klasickému oversize riešeniu bude rozdieľ zanedbateľný a pocitovo nerozoznateľný, sklamem vás. Rozdiel v tuhosti je naozaj cítiť. A to sa bavíme o rajdách šírky „len“ 740mm. Ak osadíte niečo širšie, určite rozdiel pocítite ešte viac. To je pravdepodobne okrem iného aj nosný dôvod, prečo sa tento 35mm štandard objavil – stále širšie a širšie rajdy.
Pohon 1×11 v réžii Sram-u
Pri výbere komponentov padla voľba na produkty od Sram-u. Netajím sa tým, že Sram preferujem, takže sa hneď na úvod ospravedlňujem za bias. Blizzard je osadený 11r. prehadzovačom X01, 11r. kazetou 10-42 (XG-1150-11) a radením Gx. Pohon tvorí synchrónny celok, ktorý radí veľmi presne a presvedčivo aj v horších podmienkach. Dopĺňajú ho kľuky RaceFace Atlas Boost s 32z. narrow-wide prevodníkom. V priebehu testu mi reťaz nespadla ani raz a prehadzovač radil aj po 50 kilometroch v blatistom teréne tak ako na začiatku – presne a bez zaváhania. Za pohon teda patrí Blizzardu pochvala, hoci zo skúsenosti z iných bikov by sa na rozbité šliapavé traily ešte nejaké vodítko určite hodilo.

Brzdy
V Rock Machine osadili pre rok 2017 Blizzarda brzdami Shimano BR-M615. To sú brzdy pripomínajúce SLXká, nenesú však označenie žiadnej modelovej rady, len nápis Shimano. Brzdným účinkom sa tiež veľmi podobajú na brzdy modelovej rady SLX. Aj M615 majú pre Shimano typický jemný chod, dostatočnú brzdnú silu a výborné dávkovanie. Brzdy od Shimana nevyhovujú každému, ale vo všeobecnosti platí, že ide o veľmi dobré brzdy v danej cenovej kategórii a Rock Machine ich osadzuje napríklad aj na najvyšší model modelového radu Explosion.
Rotory o priemere 180mm vpredu aj vzadu sa mi nepodarilo uvariť ani v dlhých prudkých zjazdoch, kde som už viacero bŕzd na 160mm rotoroch uvaril, takže spoľahlivosť a brzdný účinok ok. Otázkou je, či by si nezaslúžil Blizzard, vzhľadom k ostatným komponentom, aj brzdy z nejakej vyššej rady. M615 nie sú zlé, ale viem si na ňom predstaviť aj niečo lepšie.
Kolesá a plášte
Kolesá sú vypletené na nábojoch ONE KT CL v štandarde Boost (15×110/12×148) a 32 dierových ráfikoch označených DB-X40. V oboch prípadoch ide pravdepodobne o OEM modely s mne neznámym pôvodom (podarilo sa mi nájsť len veľmi podobné výrobky s iným označením). Napriek tomu, že bike už mal čo-to za sebou, kolesá boli stále v 100% stave, takže nemôžem objektívne nič vytknúť. Osobne by som sa však v rámci upgrade-u biku v budúcnosti obzrel po niečom ľahšom.
Plášte Schwalbe Nobby Nic Performance v rozmere 27.5×2.60 sú vďaka jedovatému vzoru spoľahlivé aj na nie úplne suchom podklade. V rámci upgrade-u by som šiel do bezdušového riešenia, ale čo sa týka plášťov samotných, Schwalbe ma príjemne prekvapilo a rozmer 2,6″ je na 40mm širokých ráfkoch je dostatočne široký. Ak by niekomu šírka plášťov nestačila, rám si poradí aj s plášťami o šírke 2,8″.
Ako Blizzard jazdí?
Na mna Blizzard pôsobí trochu neohrabaným dojmom. Reakcia biku na zašliapnutie je značne otupená prepružením, čo však v tomto prípade nie je taký veľký problém. Pohodlie je však na 140mm zdvihu pomerne nadštandardné, za čo do istej miery môže aj kombinácia šírky ráfkov a plášťov. Bike má teda pocitovo zdvihu trochu viac.

Jazda hore kopcom bola na moje prekvapenie a oproti očakávaniam veľmi ľahká a svižná a Blizzard svojích viac ako 14 kíl celkom dobre maskuje. Problém nastáva v strmších stúpaniach, kde má predne koleso tendenciu odliepať sa od zeme a je cítiť, že geometria biku s nimi nie je plne kompatibilná. Blizzard vám to však vynahradí hneď ako sa prehupnete cez horizont a spustíte sa dole vaším obľúbeným trailom.
Celý bike pôsobí tuho a za nezanedbateľnú časť svojej tuhosti vďačí aj štandardu boost. Blizzard je stabilný na zemi, aj vo vzduchu. Dropy do cca 1,5m boli v pohode aj na placku, viac som nemal možnosť skúsiť. V zákrutach bol pocitovo trochu lenivý (rozumej menej obratný), ale to bolo dané tak trochu aj nastavením tlmiča – „napohodu“.
Za cenu 2999 eur dostanete kvalitne osadený enduro bike s jazdnými vlastnosťami, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani drahšie biky.