Insert na maratóny? Tubolight EVO SL

Insert na maratóny? Tubolight EVO SL

Zadné koleso dostáva predovšetkým na HT riadne zabrať a to aj pri maratónskom jazdení. Ak jazdíte karbónové ráfy, tak je riziko a potenciálna škoda ešte väčšia. Preto som sa rozhodol vyskúšať Tubolight EVO SL 29.

Tubolight bola pre mňa pomerne neznáma značka, no ich inserty ma zaujali kvôli tuhosti, zaujímavému tvaru a nízkej hmotnosti. Po minuloročnom defekte na domácej akcii som sa rozhodol skúsiť variant určený pre XC, s hmotnosťou len 58g.

Inštalácia nie je brnkačka

Začnem asi tým, že inštalácia nebola vôbec taká jednoduchá, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Priemerom insert vyzeral skôr ako 27,5" variant a natiahnúť ho na karbónový 29" ráf DRAC dalo kus práce. Samotný insert by nebol problém osadiť, no insert som nasadzoval do plášťa, ktorý už bol v ráfe. Manévrovacieho priestoru bolo teda skutočne málo a natlačiť to tam všetko už bol trochu problém. Nie však neriešiteľný. Chce to len trochu času, snahy a niekoľko nepodarených pokusov.

Určite by som v tomto bode nemal opomenúť ani fakt, že k insertu budete potrebovať aj ventil s bočnými vývodmi vzduchu, pretože insert dosadne zhora na ventil a vypúšťanie vzduchu je potom celkom problém - zvlášť keď sa už tlak v plášti zníži.
Rozhodol som sa pre ventily rovnakej značky, pretože majú pestrú škálu elox farieb. Ako ďalšiu možnosť by som vypichol ventily, ktoré sú výsledkom kolaborácie Peaty's a Chris King. Rovnako veľmi pekné prevedenie, navyše s duralovými čiapočkami ventilov.

Vrátim sa ale späť k inštalácii. Keď som mal ventily nainštalované, plášť jednou patkou nahodený a insert pracne vložený, prišiel čas na aplikáciu tmelu. Keďže iný tmel som nemal k dispozícii, použil som ako dočasné riešenie tmel od Specialized. Osobne preferujem Stans Race, ale aj variant od Specialized sa ukázal ako použiteľný. O tom však neskôr.

Plášť som natlakoval ako vždy na cca 2 bary aby vyskočili patky po celom okraji, trochu odfúkol na cca 1bar a nechal ho ležať po zvyšok dňa na jednej strane. Následne som ho večer prevrátil na opačnú stranu, aby sa v noci vytesnila aj tá.

Ako sa zmenila jazda a pocit z nej?

Vďaka nízkej hmotnosti nebolo zmenu vôbec cítiť. Na bežných tlakoch (1,7 - 1.9 bar) to bolo pocitovo podobné, akurát s lepším pocitom v hlave. Ak náhodou niečo trafím, ráf má rozhodne lepšie šance na prežitie.

Mágia sa začína diať pri znižovaní tlaku. Ako idem postupne s tlakom dole, plášť sa správa výrazne inak ako predný pri rovnakom tlaku (bez insertu). Pri cca 1 bare je stále progresivita tlmenia druhej tretiny výšky plášťa veľmi výrazná, porovnateľná s podstatne výšším tlakom. Grip však lepší vďaka väčšej styčnej ploche a nižšiemu tlaku prvej tretiny. Na 1 bar by som si asi pri svojej hmotnosti v pretekoch netrúfol, ale 1,3-1,4 bar je pri 82kg úplne v pohode.

Po pretekoch môžem zhodnotiť, že rozdiel to bol naozaj výrazný. V kamenistých zjazdoch som nedostával priame údery do ráfika a pocit z jazdy by som prirovnal k jazde na širších (a teda predovšetkým vyšších) plášťoch.

Mlieko od Specialized obsahuje len drobné zŕnka, ktoré pomáhajú zaceliť prípadnú dieru v plášti, ale prekvapivo drží. Pár mastných miest sa pri tom už na plášti objavilo, takže je jasné, že niečo zalepil.

UPDATE: je to skoro rok a zatiaľ stále bez defektu, bez výmeny mlieka. Celú sezónu 2023 som teda odjazdil bez zásahu do setupu zadného kolesa. Do novej sezóny ale mlieko určite vymením. Zo skúsenosti to po tak dlhej dobe býva už len mastná tekutina bez akýchkoľvek lepiacich schopností.

Väčšinu času jazdím na ceste, no pretekám prevažne na tratiach XC maratónov u nás. V zime uprednostňujem doplnkové športové aktivity - bežky, zjazdové lyžovanie, hike a beh. Na webe sa starám o obsah a rozvoj.

Oplatí sa merač srdcového tepu 4iiii Viiiiva?

Po dlhodobom teste HRM 4iiii Viiiiva som nazbieral niekoľko zaujímavých poznatkov, ktoré stojí za to zvážiť skôr, než si kúpite nový snímač srdcového tepu.

Insert na maratóny? Tubolight EVO SL

Zadné koleso dostáva predovšetkým na HT riadne zabrať a to aj pri maratónskom jazdení. Ak jazdíte karbónové ráfy, tak je riziko a potenciálna škoda ešte väčšia. Preto som sa rozhodol vyskúšať Tubolight EVO SL 29.

Wattmeter z Číny? Neskúsiš, nezažiješ.

Často som si vravel, že by bolo super zajazdiť silové intervaly na MTB, alebo si pozrieť čísla po pretekoch. Porovnávať dáta s inými pretekmi a tréningami a vyťažiť z toho ďalšie znalosti smerom k tréningu.

Garmin Edge 530

Garmin Edge 530 je skvelou voľbou pre vášnivých cyklistov, ktorí radi objavujú nové trasy, efektívne trénujú a chcú sa cítiť na cestách bezpečne.

Rock Machine – na návšteve v Kopřivnici s Jaromírom Spěšným

V januári sme dostali jedinečnú možnosť nahliadnúť pod pokrievku Kopřivnickej fabriky BIKE FUN International (BFI), kde vdychujú život bikom značiek Rock Machine, Superior a ďalším. Poďte sa pozrieť s nami.

Wattmeter z Číny? Neskúsiš, nezažiješ.

Často som si vravel, že by bolo super zajazdiť silové intervaly na MTB, alebo si pozrieť čísla po pretekoch. Porovnávať dáta s inými pretekmi a tréningami a vyťažiť z toho ďalšie znalosti smerom k tréningu.