Test: Giant Propel Advance 2

Test: Giant Propel Advance 2

Giant Propel je Aero model z rady cestných bicyklov taiwanského výrobcu a jeho ponuku doplnil prvýkrát už v roku 2013. Od vtedy prešiel bicykel mnohými zmenami a do sezóny 2024 vstupuje rám s ďalšími optimalizáciami, prevažne v oblasti aerodynamiky. A keďže som vždy najviac zvedavý na modely, kde vie cyklista získať maximum muziky za svoje peniaze, pozrieme sa na verziu Propel Advanced 2.

Úvod

Giant Propel je aero model z rady cestných bicyklov taiwanského výrobcu a jeho ponuku doplnil prvýkrát už v roku 2013. Od vtedy prešiel bicykel mnohými zmenami a do sezóny 2024 vstupuje rám s ďalšími optimalizáciami, prevažne v oblasti aerodynamiky. A keďže som vždy najviac zvedavý na modely, kde vie cyklista získať maximum muziky za svoje peniaze, pozrieme sa na verziu Propel Advanced 2.

Model Advanced 2 je najnižším modelom rodiny Propel a je postavený takmer výlučne na komponentoch sady Shimano 105. Brzdové kotúče síce dodal Giant vlastné, ale inak je to kompletná, mechanická 105ka.

Dizajn a rám

Celý modelový rad je postavený na karbónových rámoch. Dizajnom jednoduchá konštrukcia asi nikoho neurazí a minimalistov poteší. Modrá farba je zaujímavá a podľa množstva a uhla dopadu svetla sa mení zo silnej tmavomodrej až po svetlomodrú. Navyše, na hornej rámovej trubke zhora je vytvorený zaujímavý farebný prechod, ktorý umocňuje dojem z modrej metalízy, ktorú Giant nazval Cobalt.

To, že ide o aero rám je vidieť všade: od aerodynamicky tvarovanej hlavovej trubky, cez masívny stred až po vzpery trojuholníkového tvaru. Celý rám je pri pohľade z boka masívny a jednotlivé trubky vysoké, ale pri pohľade spredu je rám veľmi úzky, chcelo by sa povedať až tenký.

Komponenty

Keďže ide o najnižšiu špecifikáciu, Giant osadil Propel sadou Shimano 105 a všetok ostatný hardware pochádza, ako to už býva, výlučne z vlastnej OEM produkcie.

RámAdvanced-Grade Composite (karbón)
VidlicaAdvanced-Grade Composite (karbón)
RiadítkaGiant Contact SL Aero
OmotávkaStratus Lite 2.0
PredstavecGiantContact SL Aero, OverDrive Aero
SedlovkaGiant Vector (karbón)
SedloGiant Fleet SL
RadenieShimano 105
PrešmykačShimano 105
PrehadzovačShimano 105
BrzdyShimano 105 hydraulické
Brzdové kotúčeGiant MPH (160mm/140mm)
Brzdové pákyShimano 105 hydraulické
KazetaShimano 105, 11-rýchlostná, 11x30z
ReťazKMC X11EL-1
KľukyShimano 105 R7000 52/36z
Stredové zloženieShimano (Press Fit)
RáfikyGiant P-A2 Disc (hliník)
NábojGiant P-A2 Disc, 12mm pevné osy
VýpletSapim
PlášteGiant Gavia Course 1, tubeless, 700x25c kevlar
Komponentový setup, špecifikácia výrobcu

Ani pre kolesá Giant nechodil ďaleko. Použil svoj model PA2 disc. Kolesá veľmi komentovať nebudem. Je to základ, aby sa niečo točilo a bicykel sa mohol hýbať. Za zmienku stoja vyššie ráfiky, vďaka ktorým bicykel pôsobí lepším a drahším dojmom. Inak sú ale už na pocit ťažké a asi prvý bod pre potenciálny upgrade. Za sklamanie by som označil aj fakt, že sa Giant rozhodol použiť vlastné kotúče s 6-dierovým uchytením. Osobne si myslím, že ak je bicykel na kompletnej sade Shimano 105, zaslúžil by si aj odpovedajúce kotúče a príruby by už v tomto segmente mohli byť CenterLock.

Plášte sú od Giantu, v šírke 25mm. Aj keď nevyzerajú zle, časom by som ich vymenil za niečo overené a pravdepodobne aj ľahšie.

Kvalitu komponentov sady 105 je zbytočné rozporovať. Za svoje peniaze dostáva človek naozaj maximum a často sa bavíme o technológiach a riešeniach, ktoré využívali vyššie sady v minulých rokoch, alebo využívajú dodnes. Kompromisom za podstatne nižšiu cenu je predovšetkým hmotnosť. Oproti sade Ultegra R8000 sa bavíme o cca. 130 gramoch navyše. Či je to veľa, alebo málo, na to si musí každý odpovedať sám. U mňa je však 105ka v pomere cena/výkon víťaz.

Riadítka a predstavec dodal Giant a okrem toho, že vedú bowdeny a hadice svojím vnútrom, sú ploché, tvarovo jednoduché a dizajnovo veľmi decentné. Celý kokpit pôsobí masívnym dojmom a aj keď nebude z najľahších (k celkovej hmotnosti bicykla sa ešte dostaneme), dáva jazdcovi pocit istoty a tuhosti.

Sedlovka je karbónová, má dnes už klasický aerodynamický tvar a pri jej aretácii siahol Giant po hojne rozšírenom riešení trojdielnou hliníkovou rozpínacou vložkou v ráme s uťahovaním zhora. Sedlo Giant so stredne veľkou dierou je prekvapivo použiteľné, komfortnejšie než som čakal.

Jazda a prekvapivá hmotnosť bicykla

Prvých pár otočení kľukami stačí na to, aby bicykel potvrdil hneď niekoľko vlastností, ktoré má zakódované vo svojej DNA:

Rám je tuhý, zvlášť okolo stredu. Posed je športovo agresívny (aj keď podložiek pod predstavcom je príliš veľa). Riadítka o šírke 420mm vo veľkosti ML príjemne padnú do rúk a v kombinácii so 110mm predstavcom sa dá celkom pekne "poskladať" do aero pozície.

Bicykel má snahu reagovať na zašliapnutie vystrelením dopredu, ale brzdí ho pri tom jeho hmotnosť, ktorá je prekvapivo vysoká a veľkú časť nadváhy majú na svedomí kolesá. Takže bicykel v tomto setupe nie je až taký ochotný akcelerovať, ako by inak mohol byť.

K hmotnosti musím úprimne povedať, že bicykel je ťažší než som očakával. Ak som predpokldal, že absencia hmotnosti v špecifikáciach na internete má svoj dôvod, tak hmotnosť bez pedálov začínajúca číslom 9 ma v tom len utvrdila. Bez košíkov na fľaše (ktoré sú mimochodom súčasťou balenia) a bez pedálov váži bicykel 9,02kg! A to už nie je málo ani pre 80kg+ jazdca ako som ja.

Priestor na zníženie hmotnosti určite dávajú kolesá, ďalej potom kokpit, no napriek tomu som čakal hmotnosť na úrovni 8,5-8,7 kg bez pedálov.

Výkon a jazda na limite

Propel je aero bicykel ktorý je stavaný na výkon a dokáže výkon jazdca veľmi dobre premieňať na rýchlosť. V celom procese sú jediným vážnejším problémom základné hliníkové kolesá, ktoré sú ťažké a nie veľmi ochotné rýchlo sa roztočiť. Okrem toho je však bicykel pripravený v podstate na všetko a ide o veľmi dobrého kandidáta na pretekársky budget bike. Zvlášť pre mladých jazdcov. Materiál je dnes drahý a cenovka tohto modelu určite poteší nejedného ašpirujúceho pretekára, ktorý zatiaľ nechce investovať vyššie jednotky tisíc.

Komfort

Komfort a grip na 25mm plášťoch a relatívne úzkych ráfikoch je horší. Aspoň tak som to vnímal pri prechode z 28mm plášťov a musel som si trochu zvykať.

Príjemne prekvapilo sedlo v šírke 140mm, rovnako z dielne Giant, na ktoré som si rýchlo zvykol a nemal som v ňom problém stráviť 4 hodiny.

Pochvalu si rozhodne zaslúži kombinácia riadítok a predstavca, kde je cítiť orienáciu na výkon a moderné trendy. Predstavec má vo veľkosti ML 110mm, čo je viac než býva zvykom. Šírka riadítok je naopak 420mm, čo je skôr z užšieho konca spektra (pri bežne predávaných bicykloch v podobnej veľkosti). Čo si však pochvalu rozhodne nezaslúži je štandard Overdrive Aero. Ide o krk vidlice priemeru 1 ¼ a proprietárneho tvaru písmena D. Prajem veľa šťastia pri hľadaní alternatívneho predstavca, nedajbože monolitného kokpitu. Jeden taký výrába značka Cadex, pravdepodobne kvôli spolupráci s Giant-om v rámci tímu Jayco AlUla. Ide o priemer 1 ¼ a balenie obsahuje vložku pre Overdrive Aero, no jeho cena je na úrovni cca. štvrtiny ceny celého bicykla...

Na začiatok ide o plne postačujúci a v rámci možností komfortný setup. Navyše, je ťažké hľadať prienik medzi komfortom a tuhosťou, zvlášť ak sa bavíme o bicykli orientovanom na výkon. Karbónové kolesá v kombinácii s vyššími plášťami (26-28mm) však rozhodne pomôžu.

Brzdy

Kotúčové hydraulické brzdy od Shimano sú už známou kapitolou kvality za rozumnú cenu a v podstate v každej sade (105, Ultegra, Dura Ace) dostanete výborné brzdné vlastnosti. Minimálny rozdiel pocítite vo váhe, výraznejší v cene. Brzdové dosky s chladením sú dnes tiež už relatívne bežnou záležitosťou (aj keď mimo horských masívou podľa mňa trochu zbytočné).

Kritika pri brzdách však ide opäť na triko výrobcu. Kolesá Giant PA2 majú 6-dierové uchytenie a tak Giant použil vlastné jednoduché kotúče bez chladenia. Okrem toho že pôsobia lacným dojmom ich nie je možné vymeniť za CenterLock kotúče.

Ovládanie, stabilita

Propel je vo veľkosti ML príjemne obratný ale pri tom stále stabilný v rýchlosti. Dobre sa na ňom stúpa vo vyššej rýchlosti do krátkych kopcov na veľkej píle, ale poradí si aj s dlhším stúpaním.

Podložky pod predstavcom by bolo vhodné zredukovať, samozrejme za predpokladu, že to flexibilita jazdca dovoľuje. Riadítka o šírke 420mm sú príjemným kompromisom dobrého ovládania, stability, ale zároveň nižšieho aerodynamického odporu.

Spoľahlivosť a náročnosť na servis

Tu je potrebné Propel naozaj pochváliť. Výborná voľba ekonomickej sady Shimano 105 znižuje servisné náklady na minimum a pokiaľ nedôjde k zničeniu komponentov v dôsledku mechanického poškodenia pádom, tak v podstate stačí meniť reťaze, lanká a jazdiť. Priaznivá je tiež cena kazety, prevodníkov (aspoň toho menšieho, 36z) brzdových doštičiek a kotúčov s uchytením na 6 dier.

Celkovo ekonomika je u tohto konkrétneho modelu veľmi dobrá a robí z neho kandidáta na jeden z top modelov v kategórii. Vyššie konfigurácie modelu Propel na tom nie sú až tak dobre a v ich cenových kategóriach dokážeme nájsť lepšie vybavené bicykle. Tu však treba povedať, že nebyť kotúčov s uchytením na 6 dier a doslova zbytočnej komplikácie v podobe štandardu OverDrive Aero, tak by sme sa pravdepodobne bavili o horúcom kandidátovi na top aero bicykel v cene okolo 2500€ - 3000€.

Aké sú hlavné výhody Propel Advanced 2?

  • Sada Shimano 105
  • Aerodynamický, tuhý rám, odladený pomocou CFD simulácií
  • Vnútorné vedenie bowdenov a hadíc
  • Pripravený aj na preteky
  • Minimum potrebných zmien a úprav
  • Aero košíky na fľaše v balení
  • Cena

A čo nevýhody?

  • Hmotnosť
  • Štandard OverDrive Aero
  • Kotúče s uchytením na 6 dier

Upgrade

Nemohol som si odpustiť inak fakt dobre vyzerajúci Propel nepostaviť na lepšie kolesá. Nasadil som FFWD RYOT 44 a nové rotory Shimano CL800 (Ultegra). Bicykel je už na prvý dojem ľahší. Pre porovnanie, hmotnosť z krabice 9,02kg, na FFWD s plášťami Pirelli o viac ako pol kila menej. Presnejšie 8,48kg. Obe konfigurácie vážené bez pedálov.

Bicykel ožil, ochotnejšie zrýchľuje a rozdiel je cítiť aj na rovinách. Najväčší rozdiel však cítiť pri šľapaní v stoji. Tuhosť a rýchlosť sa priblížila k tomu, čo ponúkajú výrazne drahšie bicykle. Kompromisy sú už len minimálne.

Celkový dojem a záverečné hodnotenie

Propel je celkovo príjemným prekvapením. Ak beriem do úvahy cenu a to čo za peniaze dostanem, ide rozhodne o podarený bike, ktorý spĺňa väčšinu nárokov začínajúcich jazdcov.

Vyššia hmotnosť ma nepotešila. Je to daň za nízku cenu. Štandard OverDrive Aero je pre mňa nepochopeným zamykaním pred potenciálnym upgradom. Samotnou výmenou kolies sa viete dostať hmotnosťou na prijateľné čísla, no výmena kokpitu je podstatne zložitejšia.

Najlacnejší Giant Propel hodnotím 8/10

Väčšinu času jazdím na ceste, no pretekám prevažne na tratiach XC maratónov u nás. V zime uprednostňujem doplnkové športové aktivity - bežky, zjazdové lyžovanie, hike a beh. Na webe sa starám o obsah a rozvoj.

Test: Giant Propel Advance 2

Model Advanced 2 je najnižším modelom rodiny Propel a je postavený takmer výlučne na komponentoch sady Shimano 105. Brzdové kotúče síce dodal Giant vlastné, ale inak je to kompletná, mechanická 105ka.

CrissCross 3x15'

Hlavným cieľom tréningu je zlepšiť schopnosť tela odbúravať odpadové látky (laktát) v situáciach, kedy nie je možné úplne zvoľniť.

Oplatí sa merač srdcového tepu 4iiii Viiiiva?

Po dlhodobom teste HRM 4iiii Viiiiva som nazbieral niekoľko zaujímavých poznatkov, ktoré stojí za to zvážiť skôr, než si kúpite nový snímač srdcového tepu.

Dlhodobý test - Radon Vaillant 8.0 Disc

Vydarený cestný bicykel na karbónovej rámovej sade za priaznivú cenu. Udržateľný komponentový setup, prijateľná hmotnosť a farba, ktorá neurazí.

Test: Rock Machine Raceride 1200

Cestný bike pre náročnejších, ktorý zvládne aj preteky do 2500 eur? Sci-fi? Zoznámte sa s modelom Raceride od Rock Machine. Celokarbónový cesťák, implementujúci moderné štandardy vrátane kotúčových bŕzd za priaznivú cenu.

Test: Giant Propel Advance 2

Model Advanced 2 je najnižším modelom rodiny Propel a je postavený takmer výlučne na komponentoch sady Shimano 105. Brzdové kotúče síce dodal Giant vlastné, ale inak je to kompletná, mechanická 105ka.