Test: Rock Machine Raceride 1200
Cestný bike pre náročnejších, ktorý zvládne aj preteky do 2500 eur? Sci-fi? Zoznámte sa s modelom Raceride od Rock Machine. Celokarbónový cesťák, implementujúci moderné štandardy vrátane kotúčových bŕzd za priaznivú cenu.

Využil som možnosť na týždeň vymeniť môj cesťák – zimák za oranžový Raceride z českej dielne Rock Machine a keďže rozhodne len nestál v chodbe, je čas podeliť sa o postrehy a dojmy z tohto cenovo dostupného modelu pre výkonnostných jazdcov.
Začnem asi tým, že bike bol (úplnou náhodou) nastavený ako na mňa, takže som nemusel vôbec nič riešiť. Ešte aj sedlo bolo v ideálnej výške. Takže som sadol a jazdil. Už po prvých metroch si uvedomujem, že na cesťák v kategórii do 2500 eur (resp. za 2500 eur) je prekvapivo tuhý v oblasti stredu a riadenia. Hneď druhý postreh sa paradoxne týka komfortu, ktorý je napriek plášťom šírky 23mm na vysokej úrovni a rámová sada pekne pohlcuje nerovnosti. Plášte som si prifúkol na 8 bar predný a 8,5 bar zadný, napriek tomu však nenastal skokový úbytok komfortu oproti mojím „dvadsaťpäťkám“. Povedal by som, že je to porovnateľné.
Tuhý základ = vyššia efektivita
Základ Raceride je vyrobený z UD karbónu. Príjemne jednoduché, konzervatívne tvary nikoho neurazia a minimalistov skôr potešia. Vydarená je aj oranžová v kombinácii s čiernou, len ten branding na ráme nie je úplne pre mňa. Ale ten je už pre RockMachine typický a možno aj vďaka tomu ho na cestách ľahko rozoznáte.
Celokarbónová rámová sada Raceride 1200 je vybavená pevnou osou v predu aj v zadu, čo pridáva biku na pevnosti. Cítiť to je hlavne v stojkách a šprintoch, kedy sa bike menej „ohýba“ a viac energie, resp. momentu prenesie na asfalt. Pevnosť celku dotvárajú kompaktné riadítka a predstavec priemeru oversize (31,8mm). Predstavec, rovnako ako sedlovka sú značky ONE.
Kotúče – moderný štandard
Raceride 1200 je vybavený hydraulickými kotúčovými brzdami Shimano BR-RS785 s rotormi priemeru 140mm. Kotúčové brzdy na cestných bicykloch boli v posledných rokoch predmetom nekonečných diskusií a dá sa povedať, že ide stále o tak trochu kontroverzné riešenie – hlavne v profi pelotóne. Na cestných modeloch sa však kotúče objavujú stále častejšie a vyzerá to, že evolúcia je v tomto smere nezastaviteľná. Nie je sa ani čomu čudovať. Brzdný účinok je až neuveriteľný. Na môj vkus však trochu zbytočný. Hovorí sa, že kto brzdí nevyhráva, a za normálnych okolností brzdy na cestnom bicykli používame najčastejšie na korigovanie rýchlosti. Na ceste sa len zriedkavo dostane na brzdné plochy ráfikov blato a keď prší, tak úzke plášte neponúkajú dostatočnú styčnú plochu na to, aby bolo možné brzdný účinok kotúčových bŕzd naplno využiť.

Druhá vec je, že na ceste sa používajú štandardne 140mm kotúče. Pre ťažšie váhy nemusia byť dostatočne schopné odvádzať teplo. Skúsil som si to na vlastnej koži v dlhšom zjazde, kedy mi zadná brzda po pár minútach intenzívneho brzdenia začala vädnúť. Po chvíli stratila brzdný účinok úplne. Aj keď šlo o extrémnu modelovú situáciu, ktorá reálne pravdepodobne na naších cestách nenastane, ak však vážite viac, mohli by ste na limity kotúčových bŕzd (napr. v Alpách) naraziť.
Ultegra – sada pripravená na všetko
Výbavu Raceride 1200 tvorí komplet Shimano Ultegra. Ide o naozaj kvalitný materiál na všetkých frontoch. Pohon je postavený na kompaktnej konfigurácii 50/34 x 11-28. Kľuky z radu Ultegra 6800 sú vyrobené technológiou už typickou pre vyššie rady Shimano – Hollowtech 2. Kľuky sú duté, čo prináša nízku hmotnosť a výbornú tuhosť zároveň.

Kolesá od Fulcrum
RockMachine siahol u modelu Raceride po kolesách značky Fulcrum. Napohľad môžu kolesá radu Fulcrum Racing Sport DB pôsobiť trochu cyklokrosovo, ale sú určené na cestu. Hmotnosť 1872g (v distribúcii 1076g zadné/796g predné) je však vyššia než by bolo príjemné, a pri jazde je bezmála 1900g v kolesách cítiť. Nespornou výhodou, ktorú so sebou vyššia hmotnosť väčšinou prináša je vyššia tuhosť a to platí aj pri Racing Sport-och. Aj po niekoľkých dierach vo vysokých rýchlostiach stále rovné, a to sa narovinu priznám, že som ich nešetril.
Výbornou voľbou boli v tomto prípade plášte Panaracer široké 23mm, ktoré jazdili bez zaváhania za sucha a nestratili sa ani za mokra, aj keď to som už musel dávať pozor. Počas testu bez defektu :).

U kolies teda záleží, ktorým smerom sa s týmto bicyklom vyberiete. Buď máte ambície pretekať a v tom prípade siahnete po niečom lepšom (ľahšom), alebo vám skôr vonia bežné jazdenie po nevyberaných cestách a využijete výbornú odolnosť Fulcrumov, ktorými je bike v základe osadený. Každopádne, vzhľadom k ambíciam tohto biku, nie veľmi šťastný výber kolies.
Raceride – áno či nie?
Otázka, na ktorú som možno nehľadal odpoveď len ja. Výborný základ v podobe rámovej sady osadený vynikajúcou komponentovou sadou Shimano Ultegra je jasný a bez debaty. Kotúčové brzdy sú možno trochu individuálna a subjektívna záležitosť, ale ich výkon je nepopierateľný, takže stále super. OEM komponenty zodpovedajú cenovej relácii a nechávajú priestor na redukciu hmotnosti. Nakoniec kolesá, kde je asi najväčší priestor na zlepšovanie. Za mňa však jednoznačne áno. Pri zmieňovanej cene 2500 eur si len ťažko viem predstaviť lepší celkový dojem, ktorý by Raceride inak mohol zanechať ešte o niečo lepší, pokiaľ by disponoval lepšími kolesami.