
Dlhodobý test - Radon Vaillant 8.0 Disc
Vydarený cestný bicykel na karbónovej rámovej sade za priaznivú cenu. Udržateľný komponentový setup, prijateľná hmotnosť a farba, ktorá neurazí.
Vaillant od Radonu sa mi do rúk dostal v roku 2020 v momente, keď som odchádzal za slnkom do Malagy a nevedel sa rozhodnúť, či bude rozumnejšie si bike požičať priamo tam a nerišiť transport, alebo sa tam zložitejšie presúvať s bikom.
Dopadlo to neprekvapivo – vybral som si zložitejšiu možnosť. Na poslednú chvíľu som vzal Radon Vaillant Disc 8.0, kúpil kufor na bike a podstatne drahšiu letenku. Ale keď sa obzriem späť v čase, bolo to asi správne rozhodnutie.
Čo sa v článku dozviete?
- Aká je komponentová špecifikácia bicykla Radon Vaillant 8.0 Disc
- Prečo som si nechal bicykel aj po teste
- Ako Radon Vaillant jazdí v rôznych podmienkach
- Aké sú najväčšie výhody a prečo by som si Vaillant kúpil
- Aké má bicykel nevýhody
- Pre koho je Vaillant 8.0 Disc ideálny
Vaillant na papieri – špecifikácia
Základ bicykla tvorí karbónová rámová sada s viacerými aero prvkami, ale je to stále viac all-rounder než vyslovene rovinársky aero stroj. Ako správny budget build, aj Vaillant je postavený prevažne na komponentoch rodiny Shimano 105 (páky, kľuky, kazeta, reťaz) krížených s Ultegrou (prešmyk a šalter). Veľmi spľahlivá kombinácia za každých okolností a takmer neprekonateľný pomer cena/výkon.
Čo za seba oceňujem sú rotory 160/160mm, takže aj v dlhých a strmých klesaniach si bike dokáže s prehľadom poradiť s mojou hmotnosťou. Jedna z vecí, ktoré som si veľmi pochvaľoval v občas až extrémnych španielských klesaniach.

Voľba sedadla padla na model Asphalt od značky Selle Royal. Musím poved, že mi sadlo natoľko, že som ho neskôr začal jazdiť aj na MTB.
Devízou, ktorá sa však netýka len tohto modelu, je poctivý hardware od značky Newmen. Výrobcovia v drvivej väčšine siahajú na tejto úrovni po no-name sedlovkách, riaditkách, predstavcoch a ďalšom príslušenstve nízkej ceny. Tie im následne výrobcovia „obrandujú“ ako ich vlastné. Preto oceňujem, že bicykle dostali komponenty tejto značky, ku ktorej má Radon (bike-discount) blízko.

Hliníkové kolesá dodal taliansky Fulcrum. Kolesá síce nesú označenie Racing 400 DB, ale ráfiky sú vysoké 35mm, takže tak trochu ani ryba ani rak. Vydržia však naozaj veľa.
Cestné plášte Continental sú štandardne super voľba, ale Grand Sport Race SL v 25mm prevedení ma úplne dostali. O tom však viac neskôr.
Kompletná špecifikácia
Rám | Karbón |
Kolesá | Fulcrum Racing 400 DB |
Prehadzovač | Shimano Ultegra (RD-R8000-GS) 11s |
Prešmykač | Shimano Ultegra (FD-R8000) |
Kľuky | Shimano 105 (FC-R7000) 50/34z |
Páky/radenie | Shimano 105 (ST-R7020) |
Kazeta | Shimano 105 11-32z |
Brzdy | Shimano 105 (BR-R7070) |
Kotúče | Shimano (SM-RT54) 160/160mm |
Plášte | Continental Grand Sport Race SL, 25mm |
Riadítka | Newmen Evolution |
Predstavec | Newmen Evolution |
Sedlovka | Radon OEM aero, karbón |
Sedlo | Selle Royal |
Hmotnosť | 8,3kg |
Plánoval som s ním mesiac, odjazdili sme spolu skoro 3 roky
Plán bol bike otestovať v Španielsku. Zistiť, čo je zač, napísať o ňom pár hodnotiaich riadkov a následne mal ísť každý z nás svojou cestou. Nakoniec som si však na tento setup zvykol a pokračoval som s ním aj po návrate domov. Dôvodov, prečo som sa tak rozhodol je viacero a postupne ich rozoberiem.
Vyhotovenie rámu
Už po vytiahnutí z krabice bike prekvapil. Tento článok nie je oslavnou piesňou na lowcostový karbón a nízkorozpočtový setup. Samotný rám však spracovaním naozaj zaujme. Rám nedisponuje žiadnymi neštandardnými riešeniami, priťahujúcimi zrak ostatných cyklistov, je však rozumnou kombináciou pevnosti, hmotnosti a aerodynamiky. Aero sedlovka je príjemným bonusom, s ktorým sa v tejto cenovej relácii bežne nestretávame.

Komponenty
Zvyšok bicykla však vôbec nezaostáva. Podobne ako lepší kokpit než na aký sme v tejto kategórii zvyknutý a aký by bol nutný, bicykel dostal aj nadpriemerné prehadzovacie ústrojenstvo rady Ultegra R8000. Takže zatiaľ čo iní výrobcovia robia kompromisy smerom dole kde sa dá, si v bike-discounte povedali, že to urobia inak a do výbavy zamiešajú komponenty vyššej komponentovej rady. Netradičné, ale veľmi vítané.

Covid a nedostupnosť
Áno, Vaillant je fakt vydarený, ale dôvodom pre ponechanie bola aj nedostupnosť prakticky všetkého. Nekonečné dodacie lehoty, odhady dostupnosti v desiatkach mesiacov… To všetko prispelo k tomu, že Vaillant doma bol neporovnateľne lepšou voľbou ako neisté čakanie na čokoľvek iné.
Ako Radon Vaillant jazdí?
Tak ako som v úvode naznačil, je to allrounder vhodný na každodenné jazdenie. Vo svojej cenovej kategórii hmotnosťou lepší priemer, možno až nadpriemer. Dokáže zdolávať rýchle kilometre po rovine aj náročné šliapanie v kopcoch. Nie je to čistokrvný stroj na dlhé kopce, ale poradí si s nimi so cťou.
Vďaka odolným plášťom v šírke 25mm, dokáže zniesť aj horší (asfaltový) povrch, ale vo všeobecnosti sa dá povedať, že na bežné cesty u nás ideálna voľba. Ak máte radi viac komfortu, odporúčam 28mm plášte, ktoré som neskôr použival aj ja a späť na 25mm som už nemenil.

Na rovinách je doma
Už pri pohľade na prvý obrázok bicykla bolo jasne vidieť, že mu budú sedieť skôr roviny. Tvar sedlovky, vyššie ráfiky, mierne sploštené riadítka, relatívne plochý rám a masívna konštrukcia okolo stredu – jasné známky jeho DNA.
---foto sedlovka, stred, riaditka---
Efektívny prenos energie z pedálov na cestu je cítíť predovšetkým pri silovejšom šliapaní a nižšej kadencii. Nejde síce o vrcholný karbónový rám ala TREK SLR alebo Cannondale HiMod, ale jeho pevnosť aj hmotnosť sú v tejto cenovej kategórii viac než slušné.
Upgrade v podobe karbónových kolies
Na bicykli som v priebehu takmer 3 sezón nemenil okrem reťazí, kazety, plášťov a kotúčov. Po tom čo odišlo ložisko v prednom kolese som chcel skúsiť, aký rozdiel urobia na tomto bicykli karbónové kolesá. Skúsil som FFWD F4D a rozdiel bol skutočne citeľný. Určite za to mohla aj zmena plášťov za 28mm od Bontrager, ktoré nie sú užšie/nižšie.

Najväčšie výhody a prečo by som si Vaillant kúpil
Mne najviac sadla jeho všestrannosť. Jeden cesťák na všetko. Zvládol časovku, klasické cestné preteky a množstvo tréningových výjazdov – okrem iného aj výjazdy na Sliezsky dom (a následné zjazdy).
Ak by som si mal vybrať nízkorozpočtový tréningový cesťák na každodenné jazdenie, ktorý zvládne takmer všetko a nie je hendikepom ani na pretekoch, Vaillant by bol v úzkom výbere. V cenovej hladine 2000 – 2500€ nie je jednoduché nájsť lepší bike a s odstupom niekoľkých rokov v podstate úplne nereálne.
Pokiaľ teda nechcete investovať viac peňazí, Vaillant poslúži výborne. Ak by sa vám pozdával, ale zároveň vám chýba niečo navyše, k dispozícii sú ďalšie dva modely (9.0 a 10.0), ktoré sú napriek vyššej cene stále veľmi zaujímavou voľbou.
Čo mi na Vaillante najviac chýba?
Nedostatky sa hľadajú naozaj ťažko. Stále totiž rezonuje cena, ktorá núti prehliadať nedokonalosti.
Aby to však nebol chválospev a óda na nízky rozpočet od nemeckého retailu menom Bike-Discount, pozrime sa na niečo, čo úplne dokonalé nie je.
Najviac mi na tomto bicykli, resp. jeho ráme, chýba viac priestoru medzi sedlovkou a zadným kolesom, ktorý by umožnil použiť plášte šírky aspoň 32mm, ideálne 35mm. Keďže ide o lacný cesťák, dal by sa veľmi dobre využiť aj na presuny po neasfaltových pevných chodníkoch prípadne poľných cestách. Týmto by sa stal dokonalým tréningovým bicyklom, ktorý zvládne všetko. Takto som odkázaný na max 28-30mm plášte. 32Mm Continental GP5000 sa mi síce do rámu dostať podarilo, no aj malé kamienky a štrk už robili v užkej štrbine neplechu, nebolo to teda použiteľné.
Okrem toho zatiaľ jediný problém, ktorý som s bicyklom mal, sa týkal kolies. Konkrétne predného. Prekvapivo skoro odišlo ložisko (ľavá strana). V podstate mu stačilo 5-6 tisíc kilometrov a malo toho dosť.
Čo sa týka výbavy, naozaj sa nie je na čo sťažovať. Veď človek za svoje peniaze dostáva u tohto bicykla maximum. Osobne by som však ocenil iné kotúče. RT54ky (Deore) pôsobia ťažkopádne a lacno, čím kazia dojem z inak vydareného bicykla (aj po vizuálnej stránke). Nakoniec, posúďte sami. Bike som jazdil prevažne na karbónových kolesách FFWD F4D a Icetech kotúčoch z rady Ultegra. Vizuálny rozdiel je, aspoň z môjho pohľadu, obrovský.
Inak to boli len výmeny reťazí, jedna výmena kazety, laniek a vedenia, brzdových doštičiek a plášťov.
Komu by som Radon Vaillant doporučil?
Komukoľvek, kto hľadá „veľa bicykla“ za málo peňazí. Je to ideálny spoločník na výjazdy pre cyklistu ktorý hľadá rýchly a efektívny karbónový cestný bicykel za rozumnú cenu do 2500€. Sadne aj mladým cyklistom, ktorí sa chcú zlepšovať a posúvať ďalej. Tento bicykel pre nich dlhšiu dobu nebude obmedzením.